Dofinansowania i dotacje w pigułce

27/06/2023

Dofinansowania w pigułce

W ostatnich latach uruchomiono liczne programy, mające na celu dofinansowanie proekologicznych rozwiązań grzewczych i energetycznych. Ich mnogość cieszy konsumentów, ale z drugiej strony – trudno się zorientować, który z programów jest dla nas odpowiedni i czy spełniamy jego wymogi. W tym artykule zebraliśmy je wszystkie i zamieściliśmy najważniejsze informacje na ich temat. Nie musicie już przeglądać dziesiątek stron regulaminów, zrobiliśmy to za Was!

Dofinansowania i dotacje w pigułce

 

Program „Czyste powietrze”

 

Kto może skorzystać?
Beneficjentem może być osoba fizyczna będąca właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub wydzielonego w budynku jednorodzinnym lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą o dochodzie rocznym nieprzekraczającym kwoty 135 000 zł.
 
Czego dotyczy dofinansowanie?
Dofinansowanie dotyczy wymiany starych i nieefektywnych źródeł ciepła na paliwo stałe na nowoczesne źródła ciepła spełniające najwyższe normy, oraz przeprowadzenia niezbędnych prac termomodernizacyjnych budynku.
 
Ile możemy zyskać?
Dotacja może wynosić do 66 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania, do 99 000 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania oraz do 135 000 zł dla najwyższego poziomu dofinansowania. Dodatkowo dla wszystkich poziomów poza wskazanymi limitami przewidziana jest dotacja do 1 200 zł na audyt energetyczny.
 
Jak długo trwa program?
Podpisywanie umów z Beneficjentami odbywać się będzie do 31.12.2027 r., zaś środki wydawane będą przez Wojewódzkie Fundusze Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (WFOŚiGW) do 30.09.2029 r.
 
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Nabór wniosków prowadzony jest w trybie ciągłym. Szczegółowe terminy i sposób składania wniosków są zamieszczone na stronie internetowej właściwego terytorialnie WFOŚiGW.
 
Program „Czyste powietrze” można łączyć z Ulgą termomodernizacyjną!

 

Ulga termomodernizacyjna

 

Kto może skorzystać?
Ulga przysługuje podatnikowi, który jest właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego.
 

Ile możemy zyskać?
Kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem. Odliczeniu podlegają wydatki, które:
  • są wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. poz. 2489);
  • dotyczą przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym podatnik poniósł pierwszy wydatek;
  • zostały udokumentowane fakturą wystawioną przez podatnika podatku od towarów i usług, niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku;
  • nie zostały sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub Wojewódzkich Funduszy Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  • nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.
Z ulgi termomodernizacyjnej nie można korzystać w przypadku budynku będącego w budowie!
 

Czego dotyczy ulga?
Ulga polega na odliczeniu od podstawy obliczenia podatku (przychodów – w przypadku podatku zryczałtowanego) i wydatków poniesionych na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w budynku mieszkalnym jednorodzinnym.
 
Przedsięwzięcia objęte ulgą to:
  • ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych;
  • ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki mieszkalne, do których dostarczana jest z tych sieci energia spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków;
  • wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków mieszkalnych;
  • całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.

Jak odliczyć ulgę?

Odliczeń dokonuje się w zeznaniu podatkowym PIT-36, PIT-36L, PIT- 37 lub PIT-28, do którego należy dołączyć załącznik PIT/O (informację o odliczeniach).
 

 

Program „Stop smog”

 

Kto może skorzystać?
Program przeznaczony jest dla osób ubogich energetycznie, którzy są właścicielami lub współwłaścicielami budynków mieszkalnych jednorodzinnych i dotyczy gmin położonych na obszarze, gdzie obowiązuje tzw. uchwała antysmogowa, o której mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska.
 
Czego dotyczy dofinansowanie?
Dofinansowanie dotyczy wymiany lub likwidacji wysokoemisyjnych źródeł ciepła na niskoemisyjne, termomodernizacji jednorodzinnych budynków mieszkalnych, podłączenia do sieci ciepłowniczej lub gazowej.
 
Ile możemy zyskać?
Program przewiduje możliwość otrzymania dofinansowania ze środków Funduszu Termomodernizacji i Remontów do 70% kosztów realizacji porozumienia:
  • dla gmin do 100 tys. mieszkańców do 70% współfinansowania
  • dla gmin powyżej 100 tys. mieszkańców poniżej 70% współfinansowania
Średni koszt realizacji przedsięwzięcia niskoemisyjnego w jednym budynku, a w przypadku budynku o dwóch lokalach – w jednym lokalu, nie może przekroczyć 53 000 zł.
 

 

Program „Ciepłe mieszkanie”

 

Kto może skorzystać?
Program powstał z myślą o gminach, które będą ogłaszać nabór na swoim terenie dla osób fizycznych, posiadających tytuł prawny wynikający z prawa własności lub ograniczonego prawa rzeczowego do lokalu mieszkalnego, znajdującego się w budynku mieszkalnym wielorodzinnym.
 
Czego dotyczy dofinansowanie?
Dofinansowywane są przedsięwzięcia u beneficjentów końcowych, które dotyczą wymiany wszystkich nieefektywnych źródeł ciepła na paliwa stałe, na efektywne źródła ciepła lub podłączenie do efektywnego źródła ciepła w budynku.
 
Ile możemy zyskać?
W przypadku najbardziej zanieczyszczonych gmin dotacja może wynosić do 17 500 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania, 26 900 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania i 39 900 zł dla najwyższego poziomu dofinansowania.
W przypadku pozostałych gmin dotacja może wynosić do 15 000 zł dla podstawowego poziomu dofinansowania, 25 000 zł dla podwyższonego poziomu dofinansowania i 37 500 zł dla najwyższego poziomu dofinansowania.
 
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Terminy składania wniosków dla beneficjentów końcowych gminy określają indywidualnie w ogłoszeniach zamieszczanych na swoich stronach internetowych.
 

 

Program „Moje Ciepło”

 

Kto może skorzystać?
Beneficjentem jest osoba fizyczna będąca właścicielem bądź współwłaścicielem nowego budynku mieszkalnego jednorodzinnego. Przez nowy budynek mieszkalny jednorodzinny rozumie się budynek, w przypadku którego na dzień składania wniosku o dofinansowanie:
  • nie złożono zawiadomienia o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub nie złożono wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t.j.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn.zm.) albo
  • złożono zawiadomienie o zakończeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego nie wcześniej niż 01.01.2021 r. lub złożono wniosek o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie nie wcześniej niż 01.01.2021 r.
  • Wnioskodawcą/Beneficjentem musi być osoba wskazana w pozwoleniu na budowę lub zgłoszeniu budowy budynku mieszkalnego jednorodzinnego;
  • Wnioskodawca musi być wskazany jako nabywca/odbiorca na fakturze lub równorzędnym dokumencie księgowym – w przypadku różnicy w osobie Wnioskodawcy a nabywcy/odbiorcy należy załączyć stosowne oświadczenie.
W budynku mieszkalnym jednorodzinnym nie może znajdować się (również w okresie trwałości inwestycji) źródło ciepła na paliwo stałe.
 

Czego dotyczy dofinansowanie?
Program ma na celu współfinansowanie inwestycji polegających na zakupie i montażu nowych pomp ciepła (powietrznych i gruntowych) wykorzystywanych do celów ogrzewania budynku lub ogrzewania ciepłej wody użytkowej w nowych budynkach mieszkalnych jednorodzinnych.
Współfinansowaniu inwestycji podlega:
  • zakup/montaż gruntowych pomp ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem ciepłej wody użytkowej z osprzętem;
  • zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/powietrze (w systemie centralnym obsługujący cały budynek) z osprzętem;
  • zakup/montaż pompy ciepła typu powietrze/woda z osprzętem, zbiornikiem akumulacyjnym/buforowym, zbiornikiem CWU z osprzętem.

Ile możemy zyskać?

Dofinansowanie w formie dotacji do 30% albo do 45% kosztów kwalifikowanych, nie więcej niż 21 tys. zł na jedną współfinansowaną inwestycję. Wysokość dofinansowania uzależniona będzie od rodzaju zainstalowanej pompy ciepła oraz posiadania przez Wnioskodawcę karty dużej rodziny.
 
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Nabór wniosków odbywa się w trybie ciągłym od 29.04.2022 r. do 31.12.2026 r. lub do wyczerpania dedykowanej puli środków. Budżet wynosi 600 000 000 zł.
Szczegóły na: https://mojecieplo.gov.pl/
 

 

Program „Mój prąd”

 

Kto może skorzystać?
Trzy grupy Wnioskodawców uprawnionych do ubiegania się o przyznanie dofinansowania:
1) Wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie net-billing, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej,
2) Wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów, tzw. net-metering, którzy nie skorzystali dotychczas z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej, pod warunkiem przejścia na system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej tzw. net-billing,
3) Wnioskodawcy rozliczający się z wyprodukowanej energii elektrycznej w systemie opustów tzw. net-metering, którzy skorzystali z dofinansowania do mikroinstalacji fotowoltaicznej m.in. z programu Mój Prąd, pod warunkiem, że:
  1. a) mikroinstalacja fotowoltaiczna, na którą otrzymano już dofinansowanie została przyłączona i zapłacona w okresie kwalifikowalności kosztów, czyli od 01.02.2020;
  2. b) zmieniono system rozliczania wyprodukowanej energii elektrycznej na tzw. net-billing – obowiązujący od dnia 01.04.2022, zgodnie z ustawą z dnia 29 października 2021r. o zmianie ustawy o odnawialnych źródłach energii;
  3. c) do dofinansowania zostanie zgłoszone dodatkowe urządzenie z zakresu urządzeń wskazanych w programie „Mój Prąd”.
  4.  
Ile możemy zyskać?
Wysokość dofinansowania (do 50% kosztów kwalifikowanych nie więcej niż):
  1. Mikroinstalacja fotowoltaiczna: 6 000,00 zł (tylko grupa a) i b) Wnioskodawców);
  2. Mikroinstalacja fotowoltaiczna + urządzenie dodatkowe:
  3. a) 7 000,00 zł (grupa a) i b) Wnioskodawców);
  4. b) 3 000,00 zł (grupa c) Wnioskodawców).
  5. Urządzenia dodatkowe:
  6. a) Magazyn ciepła / urządzenie grzewcze:
1) Magazyn ciepła: 5 000,00 zł;
2) Gruntowe pompy ciepła – pompy ciepła grunt/woda, woda/woda: 28 500,00 zł;
3) Pompa ciepła powietrze /woda o podwyższonej klasie efektywności energetycznej: 19 400,00 zł;
4) Pompa ciepła powietrze /woda: 12 600,00 zł;
5) Pompy ciepła typu powietrze /powietrze (w tym klimatyzatory z funkcją ogrzewania):
4 400,00 zł
  1. b) Magazyn energii elektrycznej: 16 000,00 zł
  2. c) System zarządzania energią HEMS/EMS: 3 000,00 zł
  3. d) Kolektory słoneczne c. w. u.: 3 500,00 zł
  4.  
Gdzie i kiedy złożyć wniosek?
Należy złożyć wniosek online przez Generator Wniosków o Dofinansowanie GWD: https://gwd.nfosigw.gov.pl/
Okres kwalifikowania: od 01.02.2020 r. (wszystkie wydatki związane z zakupem i montażem mikroinstalacji PV oraz urządzeń dodatkowych jak równie przyłączenie mikroinstalacji PV do sieci i uruchomienie urządzeń dodatkowych muszą zawierać się w okresie od 01.02.2020 r. do dnia złożenia wniosku).
 
Programy „Mój prąd” i „Czyste powietrze” nie łączą się!
Dofinansowania i dotacje w pigułce