17/07/2024
Jesteś szczęśliwym posiadaczem samochodu z napędem elektrycznym? Ze względu na wciąż stosunkowo niewielką liczbę ogólnodostępnych stacji ładowania w naszym kraju, warto przemyśleć kwestię doboru takiego urządzenia we własnym domu, aby zawsze móc wyruszać w trasę autem zaopatrzonym w pełni naładowany akumulator.
W Polsce dostępnych jest jedynie 650 stacji ładowania, które posiadają łącznie 1150 punktów, w których możemy doładować akumulator w pojeździe elektrycznym. Ze względu na stale rosnące zainteresowanie elektromobilnością, ich liczba z pewnością będzie wzrastać. Nic jednak nie zastąpi komfortu posiadania indywidualnej ładowarki na prywatnej posesji.
Ciekawym rozwiązaniem jest także udostępnienie stacji ładowania w miejscach pracy i punktach użyteczności publicznej. Dla właściciela to dodatkowy atut jako pracodawcy i zarządcy obiektu, a zyski płynące ze sprzedaży usług ładowania pozwolą w niewielkim czasie na zwrot inwestycji w urządzenie.
Przyjrzyjmy się zatem rodzajom stacji ładowania, które dostępne są na rynku.
Ze względu na moc stacje ładowania możemy podzielić na:
- punkty ładowania o mocy do 2 kW podłączane do gniazd 230 V – najwolniejsze, ale za to najbardziej uniwersalne. Czas ładowania w zależności od pojemności baterii może zająć nawet ponad 20 godzin.
- stacje ładowania zasilane I fazą o mocy 3,6 lub 7,4 kW lub III fazami o mocy 11, lub 22 kW (prąd zmienny). Czas ładowania w zależności od pojemności baterii może wynosić od 2 do ponad 6 godzin. To rozwiązanie jest najczęściej wybierane jest przez posiadaczy pojazdów elektrycznych. Tego typu ładowarki znajdują zastosowanie zarówno w domach, jak i w przestrzeniach publicznych. Warto zwrócić uwagę na fakt, że w tym przypadku z instalacją całego systemu nie poradzimy sobie samodzielnie – konieczne będzie skorzystanie z pomocy elektryka.
- stacje szybkie i ultraszybkie o mocy 50 kW lub wyższej (prąd stały). Ładowanie do 80% pojemności baterii zwykle zajmuje nie więcej niż 45 minut. Stacje te są zazwyczaj stosowane w miejscach tranzytowych i na stacjach benzynowych oraz na drogach szybkiego ruchu. Trzeba zaznaczyć, że ze względu na duży pobór mocy, mogą być instalowane tylko miejscach z odpowiednim przyłączem energetycznym i nie są przystosowane do użytku domowego.
Jak widać, im większa moc stacji ładowania, tym krótszy czas ładowania baterii, jednak tylko punkty przeznaczone do użytku publicznego oferują możliwość szybkiego ładowania akumulatora. Domowe ładowarki, które oferują najniższą moc najczęściej wykorzystywane są do zasilania baterii w ciągu nocy, aby być gotowym do pracy od rana. Klienci indywidualni najczęściej stosują wiszące stacje typu „wallbox”. Ich montaż na ścianie eliminuje ryzyko przewrócenia urządzenia, np. podczas parkowania. Jego niewielkie wymiary i estetyczny wygląd pozwalają zaoszczędzić miejsce na posesji.
Należy także zwrócić uwagę na dobór odpowiedniej wtyczki, która pasować będzie do gniazda ładowania w naszym aucie. W ładowarkach przydomowych najbardziej popularnym jest wtyczka typu drugiego – Mennekes, która obsługuje instalacje 1-3 fazowe. W przypadku stacji ładowania w miejscach użyteczności publicznej, stosowane są następujące typy wtyczek:
- CHAdeMO – Moc tego złącza wynosi ok. 50 kW. Najczęściej stosowane są w samochodach japońskich i koreańskich.
- CCS – moc wtyczki to również ok. 50 kW. Umożliwia ładowanie pojazdów z gniazdem dostosowanym do standardu europejskiego.
- Tesla Supercharger (złącze dedykowane pojazdom Tesla) – pojazdy marki Tesla posiadają własne, opatentowane złącze o mocy 50-120 kW.
Co zatem wziąć pod uwagę przed zakupem dokonaniem montażu stacji ładowania?
Należy pamiętać, że montaż stacji zbyt dużej mocy względem możliwości instalacji może powodować przeciążenie sieci, W takiej sytuacji, kolokwialnie mówiąc, „wyskoczą korki”.
Bardzo ważną kwestią jest także dopasowanie mocy stacji ładowania do mocy ładowarki, która znajduje się w wyposażeniu auta – to właśnie moc pokładowej ładowarki jest jednym z czynników determinujących maksymalną moc ładowania i tym sposobem, także czas. Jeśli stacja, do której chcemy podłączyć auto, ma większą moc niż wbudowana w pojazd ładowarka, nie przyspieszy to całego procesu ładowania. Zobrazujmy to na konkretnym przykładzie. Pojazd z ładowarką 7,4 kW może być podłączony do stacji o większej mocy (przykładowo 11 kW), jednak i tak będzie ładowany z szybkością 7,4 kW.
Przed zakupem stacji ładowania należy zwrócić uwagę także na typ gniazdka w naszym samochodzie. Najbardziej uniwersalne są stacje typu 2. Zarówno właściciele samochodów z gniazdkiem typu 1, jak i 2 mogą podłączyć do nich swoje auta. Jednak warto zaznaczyć, że w przypadku pojazdu z gniazdkiem typu 1 konieczne będzie użycie specjalnej przejściówki lub dedykowanego kabla.
Właściciele samochodów elektrycznych często stają również przed takim dylematem – wybrać stację z fabrycznym kablem czy gniazdem? W tym przypadku znacznie lepszym rozwiązaniem będzie zakup stacji wyposażonej w gniazdo. Do stacji, do której na stałe przymocowany jest przewód, będziemy w stanie podłączyć jedynie pojazdy z konkretnym rodzajem wtyczki. Stacje ładowania z gniazdkiem pozwalają za to na ładowanie dowolnego samochodu elektrycznego – potrzebny jest jedynie kabel pasujący do danego typu auta.
Kabel, który podłączamy do samochodu, musi być odpowiedniej długości, by zapewnić nam w pełni komfortowe ładowanie pojazdu – niezależnie od tego, czy auto będzie zaparkowane przodem, czy tyłem. Najbardziej uniwersalnym wyborem będzie kabel do długości 5 metrów (maksymalna dopuszczalna długość). Stosuje się też kable krótsze – 3-metrowe, ale ze względu na różne ustawienia stacji ładowania, może być potrzebne specjalne ustawienie pojazdu.
Jeśli szukasz ładowarki do domu, warto zwrócić uwagę także na dodatkowe funkcjonalności, np. możliwość podłączenia stacji do Wi-Fi, sieci GSM lub autoryzacja za pomocą karty RFiD. Jeżeli stacja będzie zamontowana w miejscu dostępnym dla innych kierowców warto rozważyć zakup takiej, którą można podłączyć do dedykowanej platformy. Zyskujemy wtedy możliwość zarządzania stacją z poziomu telefonu, znamy czas i koszty ładowania. Aplikacja mobilna informuje nas o rozpoczęciu i zakończeniu ładowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy także odpłatnie lub darmowo udostępniać stację innym kierowcom aut elektrycznych.
Hurtownie elektryczne Kopel posiadają w ofercie szeroki wybór stacji ładowania pojazdów elektrycznych o zróżnicowanej mocy i konstrukcji. Szczególnie polecamy produkty ZPUE, które wyposażone są w dwa złącza DC i jedno złącze AC z opcją elastycznej konfiguracji. Podział mocy ładowania pozwala na jednoczesne ładowanie trzech różnych pojazdów, co daje możliwość maksymalnego wykorzystania potencjału stacji ładowania. Jest to doskonałe rozwiązanie dla właścicieli hoteli, stacji benzynowych czy przedsiębiorców, którzy chcą udostępnić możliwość ładowania auta na terenie firmy swoim klientom i pracownikom.